Halti - Vanlifefinland - Norja - Molden

Kuukausi etätöitä ja seikkailua Länsi-Norjan vuonoilla

Miten etätyö onnistuu kun kulkuväline ja majoitus on itse rakennettu pakettiauto/reissupaku? Työn vastuiden ja seikkailun yhdistäminen luonnon keskellä on täysin mahdollista pienellä ennakkosuunnittelulla. Hyppää mukaan, kun aiemmista Haltin blogeista tutut Vanlifefinlandin pakuseikkailijat Kirsi ja Teemu viettivät kuukauden Länsi-Norjan vuonoilla kesällä 2023. Mitä reittiä Suomesta Norjaan ajettiin ja mitä matka maksoi kokonaisuudessaan? Vastaukset löytyvät tästä blogikirjoituksesta.

Ennakkosuunnittelu alkoi 5 kuukautta aiemmin

Seikkailu Norjassa alkoi jo vuoden alussa kun Kirsi sai opiskeluiden myötä mahdollisuuden osallistua Erasmus vaihtoon. Tammikuussa Teemun puhelimeen kilahti erittäin innostunut viesti Vierumäeltä: ”pitäiskö lähteä Norjaan kesällä?”.

Tuumasta toimeen ja harjoittelupaikkoja etsimään. Luontoliikuttajalla olisi ollut mahdollisuus työskennellä esimerkiksi paikallisten eräoppaiden mukana. Harjoittelupaikan haku suuntasi SUP Norwaylle Länsi-Norjaan. Pitkä kokemus liikunta-alalta ja SUP-ohjaajakoulutus avasivat apuohjaajan paikan kahdelle kuuden päivän SUP-retkelle Nærøyvuonolle. Kun harjoittelupaikka oli varmistunut, lähdettiin yhdessä suunnittelemaan kuukauden kestävää reissua pakulla. Etätyö ja luottamus työnantajalta mahdollisti Teemun mukaan lähtemisen.

Kun SUP-ohjausreissujen päivämäärät olivat varmistuneet, oli aika varata edestakaiset laivamatkat Suomen ja Ruotsin välille. Aikataulut ja hinta kohtasivat parhaiten Turku-Tukholma laivojen kanssa, joihin ostimme liput. Matkalipun lisäksi varattiin myös hytti lepäämistä varten. Matkapäivä taittui mukavasti kun oli mahdollisuus makoilla hytissä.

Matka Suomesta Osloon

Pakun pakkaamista piti miettiä normaalia enemmän, sillä matkassa oli mukana molempien SUP-laudat, vaatetta eri sääolosuhteita varten, rinkka, ruokaa sekä muiden perheenjäsenten laukkuja.

Pakkaus meidän reissuille tapahtuu aina hyvin minimalistiseen tapaan, mutta Länsi-Norjan vaihtelevat sääolosuhteet pakottivat ottamaan mukaan vaatetta joka säälle. Auton säilytystilat olivat tällä kertaa melko täynnä.

Lähdimme ajamaan juhannusaaton vastaisena yönä kohti Turkua, josta laiva lähti aamulla Tukholmaan. Seuraava päämäärä oli Oslo. Laiva saapui Tukholmaan klo 19 paikallista aikaa. Hiukan kelloa ja park4night sovellusta seuraillen pohdimme tulevaa yöpaikkaa matkalla. Ehdimme ajaa Ruotsin läpi 300 kilometriä kohti Osloa.

Saavuimme sopivan oloiselle yöpaikalle Vänernin rannalle myöhään illalla. Isolla parkkialueella oli muitakin matkailuautoja, joiden läsnäolo luo turvallisuuden tunnetta vieraissa paikoissa - erityisesti silloin kun paikalle saavutaan myöhään illalla.

Aamulla jatkoimme matkaa Osloon, jonne piipahdimme pariksi tunniksi nauttimaan aurinkoisesta päivästä.

Seuraavaksi suunta kohti Lærdalsøyr nimistä kylää. Tietyömaita oli Oslossa paljon joka haastoi kaupungissa ajoa. Navigoimme koko reissun Google Mapsin avulla, joka laski parhaaksi reitiksi melkoisen kiertotien, vaikka moottoritie oli vieressä.

Oslosta pois päin ajaessa näimme kuitenkin monta pitkää pysähtynyttä jonoa moottoritiellä. Vaikka välillä Mapsin reittivalinnat ihmetyttää, oli tällä kertaa reitti vallan hyvä.

Halti - Vanlifefinland - Norja - Reissupaku

Meillä oli yksi päivä aikaa vaeltamiselle ennen Kirsin töiden alkua. Suuntasimme Lærdalsøyriin yöksi. Sinne pääsi kahta reittiä, mutta valitsimme tiet 7 ja 52 vaikka ne olivat hieman mutkikkaammat kuin toinen reitti. Kirsi on yläkouluaikana vieraillut Hemsedalin kylässä, joten päädyimme ajamaan sen kautta. Ja kun kiirettä yöpaikkaan ei ollut niin miksipä ei nautiskella maisemasta matkalla.

Hemsedalin jälkeen horisontissa alkoi näkyä enemmän ja enemmän vuoristoa. Lærdalsøyrissa pääsimme ensikosketukseen myös maailman toiseksi pisimmän vuonon Sognevuonon kanssa. Olimme myytyjä - miten upeaan paikkaan olimmekaan saapuneet! Kävimme nukkumaan auringon taivaalle maalaamia värejä, kirkasta vettä ja vuoristomaisemia ihaillen.

Matka Tukholmasta Lærdalsøyriiin Norjaan kesti yöpymisen ja kiireettömien taukojen kanssa noin 24 tuntia. Dieseliin kului tällä matkalla noin 230 €.

Päivävaellus Moldenin huipulle

Ensimmäisenä päivänä perillä teimme vaelluksen Moldenille. Norjan retkikohteet ja -reitit sekä autiotuvat löytyvät kätevästi UT-sovelluksesta, josta tämäkin reitti löytyi nimellä “Topptur til Molden - frå Krossen”. Parkkipaikalle ajettiin vuoristoista hiekkatietä pitkin joka oli paikoin kapea, mutta muita autoilijoita ei tällä matkalla tullut vastaan. Tiellä näkyi ainoastaan lampaita. Parkkipaikalle mahtui paljon autoja ja sieltä löytyi myös vesivessa.

Moldenin huiputus oli äärimmäisen hieno kokemus! Reitti oli aluksi jyrkkää nousua metsässä ja maasto paikoin tosi juurakkoinen ja ylhäällä kivikkoinen. Maisemat olivat erityisesti puurajan yläpuolella mielettömän upeat.
Norjassa retkeilyreittien vaikeusasteet ovat neljällä tasolla - vihreä on helpoin, sininen keskivaativa, punainen vaativa ja musta erittäin vaativa. Moldenin reitti oli merkitty sinisellä eli keskivaativa. Maastomerkinnät olivat paikoin kadonneet kivikoista eikä puhelin aina löytänyt signaalia, joten kompassi ja kartta kannattaa varmuuden vuoksi ottaa matkaan mukaan.

Norjalaiset ovat tottuneet kulkemaan luonnossa ja vuoristoissa, joten retkeä suunnitellessa kannattaa varata enemmän aikaa kuin UT-sovelluksen ehdottama reitin kulkuaika. Tämä huomattiin monesti reissun aikana.

Halti - Vanlifefinland - Molden - Norja - Vaellus - Lato
Halti - Vanlifefinland - Molden - Norja - Vaellus
Halti - Vanlifefinland - Molden - Norja - Vaellus - Huiputus
Kuukausi diginomadina reissupakussa

Kirsi lähti viikoksi SUP-retkelle apuohjaajaksi ja Teemu aloitti arjen etätöitä tietokoneella tehden.

Olemme rakentaneet reissupakun itse ja halusimme jättää auton rekisteriin pakettiautoksi, joten takatilassa ei ole erillistä penkkiä, jolla istua - ainoastaan sänky ja keittiön työtasot.

Työergonomia mietitytti aluksi Teemua, joten mukaan reissuun otettiin retkipenkki ja tarjotinalusta joita lopulta ei tullut käytettyä lainkaan. Muutaman päivän jälkeen Teemu totesi, että sängyssä istuen oli paras tehdä töitä.

Sognevuonon itäosan kylät Gudvangenin lähellä tulivat pian tutuiksi. Löytyi sekä paikat, joissa netti toimi hyvin että paikat, joissa työpäivää ei voisi viettää toimimattoman netin vuoksi. Parkkipaikat työntekoon löytyivät usein huoltoasemien pihoista ja paikallisista kylistä.

Korkealla vuoristossa netti ei useinkaan toiminut kovin hyvin. Autossa oli mukana kotoa tuotu reititin, jossa suomalainen nettiliittymä. Liittymän toimivuus Norjassa varmistettiin hyvissä ajoin ennen matkaan lähtöä.

Sognevuonon länsiosan eteläpuolella on Euroopan sateisin kaupunki Bergen. Vuoristossa sääolosuhteet vaihtelevat nopeasti ja sääennusteita piti tutkia eri sovellusten avulla.

Pakun aurinkopaneelien akut lataavat jääkaappia ja mahdollistavat valaisun sekä läppärin ja kännykän lataamisen. Autolla ajaminen lataa akkuja myös. Päivinä jolloin ajoa ei tullut juurikaan ja sää oli pilvinen, pakun akut eivät latautuneet riittävästi pitämään yllä kaikkea.

Aurinkoisella säällä pystyi työskentelemään missä vain missä toimii netti. Silloin kun Teemulla oli tiedossa työtä, missä tarvitsee käyttää paljon hiirtä tai oli pidempi ajanjakso pilvistä säätä oli parempi mennä kahvilaan töihin. Tällaisia päiviä tuli kuukauden aikana kuusi. Yhden päivän aikana saattoi nähdä melkein neljä vuodenaikaa.

Halti - Vanlifefinland - Reissupaku - Etätyö - Pakuelamaa

Vaikka säiden ihmettely ja parkkipaikkojen etsiminen saattaa toisen korvaan kuulostaa hankalalta, Teemun mielestä kuukausi diginomadina Norjassa oli ehdottomasti parasta verrattuna normaaliin etätyöpäivään kotona. Parasta oli kun pääsi pitämään lounastaukoa ulkona syöden ja Norjan maisemia ihaillen.

Halti - Vanlifefinland - Lansi - Norja - Vuono
Halti - Vanlifefinland - Jotunheimen
Halti - Vanlifefinland - Lansi-Norja - Gudvangen - Laakso

Reissun parhaat paikat:

Nærøyfjorden - Vuono Sognin ja Fjordanen läänissä, joka pääsi vuonna 2005 yhdessä Geirangerfjordenin kanssa Unescon maailmanperintöluetteloon.

Tindevegen - 32 kilometrin pituinen tie läpi upeiden maisemien Sognevuonolta Jotunheimeniin. Jotunheimenista löytyy Pohjois-Euroopan korkeimmat vuorenhuiput.

Tynnyrisauna Lærdalsøyrissa - Teemu ja ranskalainen ystävämme Lucas viettivät mukavan illan saunoen hienoissa maisemissa vuonon rannalla.

Moldenin vaellus - Teimme päiväretken Molden vuoren päälle. Reitin pituus edestakaisin noin 10 km.

Lustrafjorden - Upea vuono Molden vuoren kupeessa. Vesi on turkoosia ja kirkasta. Lustrafjordenilla näimme myös hylkeitä.

Låtefossen - 165 metriä korkea vesiputous aivan tien 13 vieressä. Kuva putouksesta löytyy blogin lopusta.

Bøyabreen jäätikkö - Vaikuttava jäätikkö 5-tien varressa. Pienen kävelyn päätteeksi pääsee turvallisesti ihailemaan jäätikköä sen alapuolelta.

Halti - Vanlifefinland - Lansi-Norja - Vaellus
Halti - Vanlifefinland - Lansi-Norja - Tynnyrisauna
Halti - Vanlifefinland - Laerdalsoyri
Samaan aikaan toisaalla: 6 päivän SUP seikkailu

Kun Teemu teki etätöitä, Kirsi toimi apuohjaajana kahdella kuuden päivän SUP retkellä.

Retkelle osallistui asiakkaita ympäri maailmaa, mm. Australiasta ja USA:sta asti. Retki on asiakkaille kuuden päivän all-inclusive seikkailu Nærøy- ja Aurlandvuonolla. Päivällä matkustettiin suppaillen seuraavaan leiripaikkaan, jossa leiriydyttiin teltoissa.

Matkan varrella pääsi hämmästelemään vuonojen kauneutta, vesiputouksia ja muuta luontoa perspektiivistä, josta laivoilla kulkiessa on vaikea päästä kokemaan. Näimme asiakkaiden kanssa myös pyöriäisiä ja hylkeitä hiljaisina hetkinä.

Pääasiassa kuljimme Nærøyvuonolla. Molempien retkien kahtena päivänä suppailimme isommalla Aurlandvuonolla, joka on Atlantilta Jotunheimeniin ulottuvan Sognevuonon sivuhaara.

Kuukauden reissun aikana kävimme Teemun kanssa myös Geirangerilla, jota tituleerataan maailman kauneimmaksi vuonoksi, mutta Kirsiin Nærøyvuono teki suuremman vaikutuksen.

Seikkailut suppaillen ja teltassa nukkuen Norjan upeissa maisemissa oli unelmien täyttymys, vaikka olikin töissä. Ihmiset olivat mukavia ja jaksoivat ihastella maisemia koko reissun ajan. Osa oli ensimmäisiä kertoja teltassa yötä, osa oli kokeneita suppailijoita ja osa aivan aloittelijoita. Kaikki pärjäsivät retkellä todella hienosti.


Vuonoja ympäröivät maisemat ovat niin kauniita, ettei kaikkea kauneutta saa mitenkään valjastettua kuviin, videoihin tai sanoihin. Ne kannattaa käydä itse katsomassa ajan kanssa.

VINKKI! Gudvangenista kannattaa ajaa syvemmälle vuonoa pitkin Bakkan kylään, jonne tie päättyy. Vuonon varrella on myös laitureita, joilla vuonoristeilyt pysähtyvät pyynnöstä. Laitureilta voi jatkaa matkaa vaeltaen tai meloen. Tällaisia laitureita löytyy Dyrdalista ja Styvistä. Vuonon itäpuolella kulkee kuninkaallinen postitie, jonka pääsee patikoimaan Bakkasta Styviin.

Halti - Finland - Suppailu - Norja - Vuono
Halti - Vanlifefinland - Suppailu - Red Paddle - Norja - Vuono - Kirsi Roos
Halti - Vanlifefinland - Suppailu - Norja - Vuori - Vuono
Halti - Vanlifefinland - Suppailu - Norja - Vuori - Vuono - Kirsi Roos - Red Paddle

Paljonko matkustamiseen meni rahaa?

Norjassa autolla kulkiessa kannattaa huomioida, että matkan varrella voi olla tietulleja ja lauttamaksuja. Suurin osa tietullimaksuista tulee laskuna myöhemmin kotiin postissa ja joidenkin pikkuteiden tiemaksu maksetaan paikanpäällä. Kannattaa tutustua etukäteen reitin varrella oleviin lauttoihin ja hankkia Ferrypay, jonka avulla vältyt maksamisesta lautalla.

Ruoan hinta oli kesällä 2023 hyvin samanlainen kuin Suomessa, joten emme listanneet ruokakuluja alle lainkaan. Matkustamiseen meni rahaa seuraavasti:

- Laivat 192 €
- Tietullit 48,30 €
- Lauttamaksut 43,50 €
- Auton polttoaine, arviolta noin 600 - 700 €
- Yhteensä noin 983 €

Kaiken kaikkiaan koko reissusta muodostui meille molemmille todella positiivinen kokemus ja kesä 2023 olikin yksi mieleenpainuvimmista kesistä. Teemu sai kaikki työt tehtyä yhtä hyvin kuin kotona tai toimistolla töitä tehdessä. Erilainen ympäristö virkisti mieltä ja vaikutti positiivisesti myös työtehoon, sillä ero työn ja vapaa-ajan välille oli helpompi luoda.

Pääsimme näkemään vuonoja joita olimme ihailleet aiemmin vain kuvista. Ne olivat livenä sanoinkuvaamattoman kauniita. Työpäivän päätteeksi oli mahtavaa lähteä suppailemaan tai vaeltamaan ja nauttimaan luonnosta erilaiseen maastoon kuin kotimaisemissa.

Mikäli sinulla on ollut haaveissa lähteä vastaavanlaiseen reissuun ja siihen tarjoutuu mahdollisuus, kannattaa lähteä! Suunnittele ennakkoon, pidä rento asenne ja seuraa säätiedotuksia niin saat hienon kokemuksen jonka muistat loppuelämäsi.

Seuraa Vanlifefinlandin matkaa Instagramissa!

Lue myös aikaisempia blogejamme:

- Reissuvinkkejä Suomen kansallispuistoihin
- Pakureissu Keski-Eurooppaan
- Pakusta reissupakuksi

Halti - Vanlifefinland - Laerdalsoyri - Maisema
Halti - Vanlifefinland - Låtefossen - Putous
Halti - Vanlifefinland- Vuoristotie - Laakso - Länsi-Norja